"Olay örgüsü karakterin yolculuğunun hikayesidir. Karakterin beklediği bir mektubu açıp açmama kararı kendi içine yaptığı bir yolculuktur, tıpkı yaşamın "doğal" süreçlerinin anlatıldığı bir hikaye gibi.
Bu karakter ne istiyor? Bu soruya cevap verebildiğimizde örgüyü yüzde elli çözebiliriz.
Neye ihtiyacı var?
İkisinin cevabı farklıdır. Hikaye yukarıya doğru yükseliyor olmalı.
Bazı sürprizler hikayeyi canlı tutabilir, öyküye çok yabancı olmadıkça. Hikayenin kendi içindeki sahiciliğini unutmamalıyız. Sahicilik ve estetik...
Üçüncü tekil şahıs anlatabilir. Film izler hissi verebilir. Sıkıcılığından kurtarmak için psikoloji / felsefe ağırlıklı betimlemeler gerekebilir.
Birinci tekil şahıs anlatabilir. Samimidir. Ancak diğer karakterler hakkında bize anlatılan kadar bilebiliriz. Hikayede bunu gözeterek ilerleyebilmeliyiz.
Olay örgüsünde rastlantılar çok tehlikelidir. "Olmayacak" rastlantılar kötü yazının belirtisidir. (Hiç olmadı bu! Ben masallara inanırım...) Böyle bir rastlantı ancak öykünün başında olursa makul / hoş olabilir. Bu rastlantı öykünün doğmasına sebep olan olabilir. (İyi bari, bende her gün ejderha görelim demiyordum zaten!)
Olayın örgüsünün bir hikayesi, yolculuğu ve bu yolculuğun bir sonucu olmalı. Bunlar somut, zamanlı bir sıralı olaylar olmak zorunda değildir. Temelde; 1.Ne istediğini bilmeliyiz karakterin. 2.Neye ihtiyacı olduğunu bilmeliyiz. 3.Yolculuk esnasında yapılan araştırmaların hikaye içinde bir gerçekliği olmalı." - HayatBilgisi atölyesi notları...-
Ödev: Bir yolculuk hikayesi... ( Henüz hiç bir şey yok aklımda.)
Önceki ödev (diyalog) değerlendirmesi : Orta ! (Değerlendirmeden çıkardığım)
Değerlendirme; ortaya konan sır çok girift olduğundan açığa çıkarmamak için "iddialı" laflar edilmiş. Sahiciliğini kırmış diyaloğun.. Bu insanlar çok iyi arkadaş gibi görünseler de arkadaşlar kendi aralarında böyle konuşmaz. (İlgili diyalog kurgu olsa da karakterler gerçekti. Var öyle birileri çevremde. Komik olan, sık sık öyle "tumturaklı", "iddialı" konuşur onlar. Demedim tabi ben böyle derste. Karakterlerin tüm konuşmaları- gündelik hayat gevezelikleri- verilmediği için tek konuşma üzerinden bu şekilde bir diyalog "sahiciliği" kırıyor tabii ki...)
not. Nereden çıktı bu yazılar derseniz; işte burada.
Bu karakter ne istiyor? Bu soruya cevap verebildiğimizde örgüyü yüzde elli çözebiliriz.
Neye ihtiyacı var?
İkisinin cevabı farklıdır. Hikaye yukarıya doğru yükseliyor olmalı.
Bazı sürprizler hikayeyi canlı tutabilir, öyküye çok yabancı olmadıkça. Hikayenin kendi içindeki sahiciliğini unutmamalıyız. Sahicilik ve estetik...
Üçüncü tekil şahıs anlatabilir. Film izler hissi verebilir. Sıkıcılığından kurtarmak için psikoloji / felsefe ağırlıklı betimlemeler gerekebilir.
Birinci tekil şahıs anlatabilir. Samimidir. Ancak diğer karakterler hakkında bize anlatılan kadar bilebiliriz. Hikayede bunu gözeterek ilerleyebilmeliyiz.
Olay örgüsünde rastlantılar çok tehlikelidir. "Olmayacak" rastlantılar kötü yazının belirtisidir. (Hiç olmadı bu! Ben masallara inanırım...) Böyle bir rastlantı ancak öykünün başında olursa makul / hoş olabilir. Bu rastlantı öykünün doğmasına sebep olan olabilir. (İyi bari, bende her gün ejderha görelim demiyordum zaten!)
Olayın örgüsünün bir hikayesi, yolculuğu ve bu yolculuğun bir sonucu olmalı. Bunlar somut, zamanlı bir sıralı olaylar olmak zorunda değildir. Temelde; 1.Ne istediğini bilmeliyiz karakterin. 2.Neye ihtiyacı olduğunu bilmeliyiz. 3.Yolculuk esnasında yapılan araştırmaların hikaye içinde bir gerçekliği olmalı." - HayatBilgisi atölyesi notları...-
Ödev: Bir yolculuk hikayesi... ( Henüz hiç bir şey yok aklımda.)
Önceki ödev (diyalog) değerlendirmesi : Orta ! (Değerlendirmeden çıkardığım)
Değerlendirme; ortaya konan sır çok girift olduğundan açığa çıkarmamak için "iddialı" laflar edilmiş. Sahiciliğini kırmış diyaloğun.. Bu insanlar çok iyi arkadaş gibi görünseler de arkadaşlar kendi aralarında böyle konuşmaz. (İlgili diyalog kurgu olsa da karakterler gerçekti. Var öyle birileri çevremde. Komik olan, sık sık öyle "tumturaklı", "iddialı" konuşur onlar. Demedim tabi ben böyle derste. Karakterlerin tüm konuşmaları- gündelik hayat gevezelikleri- verilmediği için tek konuşma üzerinden bu şekilde bir diyalog "sahiciliği" kırıyor tabii ki...)
not. Nereden çıktı bu yazılar derseniz; işte burada.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder